Inspiratie magazine voor ondernemers

Inspiratie magazine voor ondernemers
Elke twee weken een nieuw artikel
Laat ook jouw verhaal zichtbaar worden


Carrosseriebedrijf van Emst

De eerste ontevreden klant moet nog komen




Carrosseriebedrijf van Emst | Ondernemer: Marc van Emst | Tel.: 06 51 18 39 73 | Website: www.marcvanemst.nl

Datum: 17-8-2018

Marc van Emst heeft een carrosserie bedrijf in Wesepe. Zijn specialisatie is het restaureren van bijzondere oldtimers. Niet alle onderdelen van de oldtimers die van Emst restaureert, zijn kant en klaar te koop. Als een onderdeel niet te koop is maakt Marc deze zelf. Hij gebruikt hiervoor oude machines. Hij heeft o.a. een Engels wiel en heeft twee machines van de oude vliegtuigmaatschappij Fokker, waar hij erg trots op is. Het maken van onderdelen is puur ambachtelijk werk.

“Ik ben in dit werk gerold doordat mijn vader en oom een schade bedrijf hadden, en mijn vader een grote liefde had voor oldtimers. Hij heeft mij besmet met het oldtimer virus. Ik heb een opleiding voor metaal gevolgd. En daar heb ik dus een diploma voor. Eigenlijk kan je zeggen dat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt.”

Bijzondere auto’s

De leukste auto’s om te restaureren vindt Marc Porsches. Hij heeft zelf een Porsche 911. Daarnaast heeft hij ook een liefde voor Engelse en Italiaanse auto’s. Maar hij vindt eigenlijk alle klassiekers interessant om te doen. Verder vindt hij het leuk om auto’s te restaureren met een bepaald verhaal. Bijvoorbeeld auto’s met een oorlogsverleden, een race verleden of auto’s waar er maar heel weinig van zijn gemaakt. Zo heeft hij een keer een auto die van Joe Kennedy (de vader van John F. Kennedy) was geweest, gerestaureerd. Toen de auto uit elkaar gehaald werd zijn er een aantal bijzondere dingen gevonden. Maar dat breng je natuurlijk niet naar buiten.
“Vaak kom je er pas later achter van wie de auto geweest is. Of er komt iemand anders met de auto van een bekend iemand bij mij.”

Er zijn maar weinig mensen die hetzelfde werk doen. “Het is een klein wereldje, veel bedrijven zijn één mans bedrijven net als ik. Maar er zijn er ook een aantal die wel twee of drie mensen erbij hebben. Die doen dan meestal niet alleen plaatwerk maar ook voorbewerken en spuitwerk of het technische gedeelte. De meeste mensen die dit doen zijn liefhebbers en specialisten.. Ik houd me zelf het liefst bij één ding, dat waar ik goed in ben: plaatwerk.

Marc doet verschillende restauraties. Vaak zijn dit grote projecten waar hij lang mee bezig is. Met één auto zelfs zeven jaar. “Eigenlijk ben ik met die auto maar 2.5 jaar echt bezig geweest. Maar soms heeft een klant niet direct geld voor de hele restauratie. Dan wordt het in gedeeltes gedaan. En kan het dus maar zo zijn dat een auto hier jaren staat.” Verder doet hij ook deel restauraties die soms maar een week of twee weken duren. Het gaat dan niet om een hele auto, maar om één of meerdere onderdelen. Restauraties duren meestal niet langer dan dat Marc van tevoren heeft ingeschat. “Soms heb je wel klanten die, als ze de auto brengen, aangeven dat ze een jaar later willen rijden. Als ik de auto dan uit elkaar haal, kom je er wel eens achter dat de auto toch minder goed is dan de klant had gedacht. Als het echt een hele slechte auto is, dan vraag ik de klant of ik moet stoppen. De klant heeft dus altijd alle zeggenschap over wat er gebeurt. Je komt er samen wel uit.”

Goede band met de klant

Marc heeft veel verschillende klanten. Dit varieert van mensen met meerdere auto’s tot hobbyisten met liefde voor één bepaalde oltimer. Hij vindt de relatie met de klant heel belangrijk. “Je krijgt vaak een hele leuke band met de klanten. Het is niet alleen maar de auto, als de klus klaar is weet je hun hele achtergrond vaak ook En dat is het leuke van mijn vak.” Marc heeft eigenlijk geen verschil tussen klanten. Een vriend van hem zei al eens: “Jij bent net een labrador, je kan met iedereen overweg.”

Marc vindt het erg belangrijk om de klant nauw te betrekken bij zijn werkzaamheden. “De klant wil het proces vaak van dichtbij meemaken. Ze mogen van mij elke dag komen kijken, het liefst de hele dag. Want alles wat ik doe is puur op uurbasis en vertrouwen. Ik ben een open boek. Het zou eerder voorkomen dat ik een uur te weinig reken dan een uur te veel.”

Onverwacht bezoek

Marc heeft niet echt een droomauto die hij nog graag zou willen restaureren. Hij heeft wel een andere droom. “Ik zou het wel heel leuk vinden als er onverwacht een bekend iemand met zijn auto bij mij komt. Iemand die via via van mij gehoord heeft. En dat je dan een leuke band krijgt met zo iemand. Dat je bijvoorbeeld met koning Willem Alexander een biertje zit te drinken. Dat lijkt mij erg leuk.”






Skinflex:
Trots op resultaten
Talamini Apeldoorn:
De vijfde generatie Talamini
Luxe B&B Het Colmerhof:
Voel je thuis bij Het Colmerhof
Josje Hospitality:
Jouw event van A tot Z geregeld
Carrosseriebedrijf van Emst:
De eerste ontevreden klant moet nog komen
Almax Dance Center:
Kwaliteit geven is kwaliteit krijgen
FAME Musthaves :
Bij ons vind je altijd een passend cadeau
t Hof van Colmschate:
Bij ons is het gewoon goed

IJsselStudio: Internet Service Provider
Webdesign
Websites
Webshops
Domeinnaamregistratie
E-mail hosting
Website hosting
VC Server
VPS Server
Dedicated webservers
SSL certificaten

IJsselStudio maakt uw bedrijf zichtbaar op het internet. Informatie: 0570 608033 - info@ijsselstudio.nl - www.ijsselstudio.nl.
Skinflex:
Trots op resultaten
Talamini Apeldoorn:
De vijfde generatie Talamini
Luxe B&B Het Colmerhof:
Voel je thuis bij Het Colmerhof
Josje Hospitality:
Jouw event van A tot Z geregeld
Carrosseriebedrijf van Emst:
De eerste ontevreden klant moet nog komen
Almax Dance Center:
Kwaliteit geven is kwaliteit krijgen
Kantoor:
IJsselStudio
Grove Denlaan 14
7421 AD Deventer

Tel: 0570-608033
E-mail: info@ijsselstudio.nl
Copyright: IJsselStudio 2018